Warning: Constant WP_DEBUG_DISPLAY already defined in /customers/e/8/f/foreningenja.org/httpd.www/wp-content/themes/YES_theme/functions.php on line 2 Pressmeddelande, Dom kallar oss Konstfeminister – en paneldebatt om jämställdheten inom samtidskonsten. « Föreningen JA!

Vem vågar ställa krav för jämställdhet inom samtidskonsten när alla vet hur det går för en radikal feminist! Och varför känns det som om kvinnorna blivit tillfälliga alibin för konstens dåliga samvete? Ska kvinnliga konstnärer känna tacksamhet nu för att de får ta plats tillsammans på Liljevalchs konsthall? Vi kräver att ni som har makten erkänner verkligheten som den ser ut och vi önskar att ni gör någonting åt situationen. Debatten behövs NU och därför bjuder föreningen JA! in er alla till Dom kallar oss Konstfeminister! – en paneldebatt om jämställdheten inom samtidskonsten.

Datum: kl. 13.00 – 15.00, lördag den 17 juni 2006
Plats: StockholmsTerrassen, Kulturhuset, Stockholm
Fri entré. Vid regn flyttar vi till Hörsalen, vån 3

Föreningen JA! vill på StockholmsTerrassen erbjuda en paneldebatt med fokus på konkreta åtgärder för en ökad jämställdhet och jämlikhet inom dagens samtidskonst-område. Vi har bjudit in en kunnig och entusiastisk panel som kommer att föra ett samtal utifrån följande frågeställningar.

– Hur skulle en jämställd/jämlik samtidskonstscen se ut?
– Vad finns det för hinder i vägen för att uppnå en sådan?
– Vad finns det för möjligheter att skapa en jämställd/jämlik samtidskonstscen?
– Hur står begreppet kvalitet i relation till strukturell jämlikhet?
– Hur använder du din yrkesposition för att bidra till förändring?

Moderator:
Tiina Rosenberg – Professor i genusvetenskap vid Lunds universitet.

Paneldeltagare:
Johanna Gustafsson – Konstnär och representant för Föreningen JA!
Vanja Hermele – Genusvetare och journalist.
Ann Follin – Generaldirektör Riksutställningar, talesperson för utställningen Konstfeminism.
Maria Lind – Direktör IASPIS
Lars Nittve – Överintendent Moderna museet.
Gudrun Schyman – Talesperson för Feministiskt initiativ.
Paula Urbano – Konststudent på Konstfack.

Vi i föreningen JA! vill gärna ta del av dina funderingar kring dagens samtidskonst, så kom och delta i debatten, ställ frågor eller ge oss svaren?

Föreningen JA! är en förening vars mål är att störta konstpatriarkatet genom en strukturell omfördelning av tid, plats och pengar. Föreningen bildades i samband med öppningen av utställningen Konstfeminism på Dunkers kulturhus i Helsingborg i oktober 2005. Styrelsen för föreningen höll där en Presskonference/Performance i vilken vi lade fram statistik och erbjöd institutionerna att ingå ett JämlikhetsAvtal.

Paneldebatten genomförs med stöd av Stockholms läns bildningsförbund