Warning: Constant WP_DEBUG_DISPLAY already defined in /customers/e/8/f/foreningenja.org/httpd.www/wp-content/themes/YES_theme/functions.php on line 2 Tio Ja & Nej frågor som kommit in till föreningen JA! « Föreningen JA!

Skriv upp den 17:e juni, 2006 kl 13-15 i almanackan för då anordnar föreningen JA! en paneldebatt/performance under rubriken DE KALLAR OSS KONSTFEMINISTER på StockholmsTerrassen, Kulturhuset, Stockholm.

Tio Ja & Nej frågor som kommit in till föreningen JA! inför paneldebatten:

1) Refererar titeln till en känd svensk dokumentär om utstötta människor i samhällets absoluta marginal?
– JA!

2) Är det ett slumpmässigt sammanträffande att föreningen JA! har valt att förlägga debatten till just den 17:e juni när Konstfeminism öppnar på Liljevalchs den 16:e?
– NEJ!

3) Anser föreningen JA! att statliga konstinstitutioner visst har möjlighet att ingå ett avtal med en förening/ett konstverk – om de verkligen vill?
– JA!

4) Har föreningen JA! någonsin tagit på sig att föra någon av de andra medutställarna på utställningen Konstfeminisms talan?
– NEJ!

5) Anser föreningen JA! att den har all rätt att ta åt sig ära när män på maktpositioner ber om ursäkt offentligt för sitt slarv med jämställdhetsarbetet?
– JA!!

6) Oroar sig föreningen JA! för att det kommer att uppstå ”pajkastning” under paneldebatten?
– NEJ!

7 a) Har föreningenJA! valt att bjuda in Tiina Rosenberg som moderator för debatten med anledning av att hon är en av de mest kunniga genusvetarna vi har i landet och struntat i huruvida hon är en ”neutral person” eller inte?
– JA!

7 b) Anser föreningen JA! att det finns några neutrala personer överhuvudtaget?
– NEJ!

8) Anser föreningen JA! att nu kan det vara dags att diskutera hur man ska uppnå jämlikhet i konstvärlden på någon annans premisser än de etablerade institutionernas?
– JA!!!

9) Har föreningen valt att bjuda in två politiker som paneldebattörer (en kulturminister och en talesperson för ett feministiskt part) – inte ”trots att det är valår”, utan just för att det är valår – eftersom föreningen anser att den här diskussionen bör föras på en realpolitisk nivå?
– JA!

10) Skriver Dan Jönsson i senaste numret av konsttidskriften Hjärnstorm att föreningen JA! är ett konstverk som kommer att gå till historien?