Johanna Gustavsson, Malin Arnell, Line S Karlström, Marit Östberg introducerar Privilege Walk/Symposium. Photo: Elin Lundgren

Nedan kan du läsa inbjudan till Privilege Walk/Symposium – feministiska och intersektionella aspekter på samtidskonst på Lilith Performance Studio i Malmö, 6-7 september, 2008. Under symposiet deltog 14 föreläsare och workshopsledare tillsammans med över 100 besökare.

Se dokumentation och slide show här >>

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Föreningen JA! och Lilith Performance Studio bjuder stolt in till Privilege Walk / Symposium – feministiska och intersektionella aspekter på samtidskonst, 6-7 september 2008, Lilith Performance Studio, Malmö, Sverige

Med Privilege Walk vill vi skapa en plats för att fördjupa oss i feministiska och intersektionella aspekter på samtidskonsten, kvalitetsbegreppet, representation och konstproduktion som en politiserad situation. Syftet är bland annat att lära oss mer om hur makt bibehålls genom samverkande maktstrukturer, att undersöka och utarbeta metoder för att bryta ner dessa maktstrukturer.

Vi har valt titeln Privilege Walk för att markera att vi vill problematisera och kritisera våra egna privilegier. Vi vill diskutera och omvärdera begrepp som systerskap, patriarkat och solidaritet. Vårt mål är att symposiet ska peka ut en framtida riktning.

Föreläsningar och workshops med:
Kuratorisk Aktion, Paula Mulinari, Angela Dimitrakaki, Vanja Hermele, Jeuno JE Kim, Victoria Kawesa, Malin Arnell, Mujeres Publicas, Ellen Nyman, Athena Farrokhzad.

Hela symposiet är gratis. Föreläsningarna, performance och filmvisningen är öppen för alla, ingen föranmälan krävs.

Workshopsen har ett begränsat antal deltagare och vi ber er därför att anmäla dig i förväg. Skicka ett mail till info@foreningenja.org med “Anmälan: workshop” i subject, ange första-, andra- och tredjehandsval samt ditt namn och telefonnummer. Om du har anmält dig till en workshop och får förhinder – var vänlig meddela detta så att din plats kan användas av en annan deltagare.

Här finner du helgens program, samt korta biografier om de medverkande >>

Hitta till Lilith Performance Studio

Café Banjo kommer att finnas på plats och sälja lunch och fika under hela helgen.

Symposiets huvudspråk är engelska men ingen behöver vara expert på språket för att delta, vi hjälps åt att översätta frågor och svar!

På lördag kväll kl. 19.30 Midag, bar DJ och world famous band – Fabulebbs & the Sensational Stage Dyke

Vi ser fram emot en intressant helg tillsammans med er!

Privilege Walk genomförs med stöd av Stadsbidrag för kvinnors organisering och jämställdhetsprojekt, IASPIS, Malmö Kulturnämnd och Skånes Bildningsförbund.

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Läs om Privilege Walk/Symposium – feministiska och intersektionella aspekter på samtidskonst i Sydsvenska Dagbladet.

Manliga måttstockar, av Amanda Svensson, 9 september 2008

Att göra skillnad, av Carolina Söderholm, 18 september 2008